Szkolne dźwięki pod kontrolą

Mariusz Siwko
02.06.2015

Wakacje w szkołach i uczelniach to okres napraw, remontów i przygotowań do nowego roku pracy. Dobrze, jeśli oprócz strony estetycznej zadbano również o optymalną akustykę szkolnych pomieszczeń

Wokół szkolnictwa trwają wciąż dyskusje nad nowymi sposobami przekazywania wiedzy i programami, które mają uatrakcyjnić naukę, uczynić ją ciekawszą, a samą wiedzę łatwiejszą do przyswojenia. Zapomina się jednak o jednym z najbardziej istotnych elementów umożliwiających naukę i skupienie – o właściwym kształtowaniu akustyki pomieszczeń.

Stop hałasowi
Każdy typ dźwięków, które przeszkadzają, rozpraszają, meczą – można nazwać hałasem. Szept z wielu ust; dźwięki, które docierają z sąsiedniego pomieszczenia - niezależnie od swojego natężenia, mogą wpływać negatywnie na pracujących, uczących się i odpoczywających ludzi. Każde pomieszczenie charakteryzuje się odmienną akustyką. Zależnie od przeznaczenia, różne będą też oczekiwania użytkowników – inne w bibliotece, inne w stołówce czy na korytarzu, jeszcze inne w salach lekcyjnych i wykładowych.

Aby zmieniać (polepszać) akustyczną charakterystykę miejsca, najlepiej zacząć od przemyślanego doboru materiałów wykończeniowych. Nie zawsze jest to możliwe. Dlatego najprościej regulować zachowanie fal dźwiękowych opierając się o największą, płaską powierzchnie pomieszczenia – sufit i zastosować sufit podwieszany o charakterystyce płyt dobranych do przeznaczenia wnętrza.

Sale lekcyjne, korytarze, stołówki
W pomieszczeniach, w których przebywa, dyskutuje czy pracuje wiele osób równocześnie, tworzy się szum. Jeśli pomieszczenie jest przestrzenne (np. korytarz), fale dźwiękowe odbijają się i nakładają na siebie wzajemnie, tworząc pogłos, a nawet trudny do wytrzymania hałas. Nawet w salach lekcyjnych uczniowie, pracując w grupach, mogą przeszkadzać sobie nawzajem, dekoncentrować się. Ponieważ w szkole podstawowym źródłem hałasu są sami uczniowie, zadaniem sufitu podwieszanego będzie przede wszystkim pochłanianie fal dźwiękowych oraz, w niektórych przypadkach, izolowanie od dźwięków przenikających z sąsiednich pomieszczeń (dźwiękoizolacyjność).

Dobre pochłanianie dźwięku przez sufit podwieszany sprzyja koncentracji uczniów. Należy jednak pamiętać, że zbyt wysokie pochłanianie dźwięku w pomieszczeniach szkolnych, w których nie jest na stałe stosowane nagłośnienie (a więc w prawie wszystkich) pogarsza zrozumienie mowy, a więc komunikacje na linii uczeń – nauczyciel. Dlatego też producenci sufitów tacy, jak firma Armstrong, zalecają stosowanie w klasach szkolnych i salach wykładowych bez nagłośnienia sufitów podwieszanych o średnim poziomie pochłaniania dźwięku tj. o alfa-w od około 0,60 do 0,75.

Nie tylko akustyka
Klasyczna biel sufitów podwieszanych zwiększa dostęp naturalnego światła do sal lekcyjnych. A to z kolei zmniejsza zmęczenie oczu sztucznym oświetleniem i wpływa na oszczędne zużycie energii. Sufit podwieszany nie musi być przy tym jednakową, białą powierzchnią. Świetlica czy sala szkolna może być także przytulna. Pastelowe barwy płyt sufitowych sprawdzą się tu doskonale.

No i oczywiście podstawowa zaleta sufitów podwieszanych – za ich powierzchnią można swobodnie ukryć wszelkie instalacje lub nawet zintegrować je z sufitem (nagłośnienie, instalacja tryskaczowa).

Być może programy nauczania wymagają modyfikacji i zmian. Czy jednak nie warto zacząć od stworzenia uczniom najlepszych warunków do skupienia i koncentracji?
 

SUFITY MINERALNE Z RODZINY DUNE

Sahara
Kolor  Biały
Moduł (mm)     600.0 x 600.0 mm
Pochłanianie dźwięku (alfa w):      0.60
Dźwiękoizolacyjność (Dncw):        34
Odbicie światła (%):                     83
Odporność na wilgoć (%):             95
Reakcja na ogień: EU - Euroklasa A2-s1,d0

Sabbia
Kolor     Biały
Moduł   600.0 x 600.0 mm
             600.0 x 1200.0 mm
Pochłanianie dźwięku (αw)          0.65
Dźwiękoizolacyjność Dncw (dB)    35
Odbicie światła (%)          85
Odporność na wilgoć (RH%)          95
Ciężar (kg/m2)    4.16
Reakcja na ogień       EU Euroklasa A2-s1,d0
Zmywalna          Zmywalne wilgotną ściereczką

Colortone (dekoracyjny)
Kolor     Blue Mountain, Carrara, Opal, Platinum, Toledo
Moduł   600.0 x 600.0 mm
             600.0 x 1200.0 mm
Pochłanianie dźwięku (αw)          0.55
Dźwiękoizolacyjność Dncw (dB)    35
Odbicie światła (%)          62
Odporność na wilgoć (RH%)          95
Ciężar (kg/m2)    3.90
Reakcja na ogień EU Euroklasa A2-s1,d0
Zmywalna          Zmywalne wilgotną ściereczką

SUFITY O OPTYMALNYCH PARAMTERACH AKUSTYCZNYCH

Ultima
Kolor     Biały
Moduł   600.0 x 600.0 mm
Pochłanianie dźwięku (αw)          0.70 (H)
Dźwiękoizolacyjność Dncw (dB)    37
Odbicie światła (%)          88
Odporność na wilgoć (RH%)          95
Ciężar (kg/m2)    5.17
Reakcja na ogień      EU Euroklasa A2-s1,d0
Zmywalna          Zmywalne wilgotną ściereczką

Perla
Kolor     Biały
Moduł   600.0 x 600.0 mm
Pochłanianie dźwięku (αw)          0.65 (H)
Pochłanianie dźwięku (NRC)         0.70
Dźwiękoizolacyjność Dncw (dB)    35
Odbicie światła (%)          <90
Odporność na wilgoć (RH%)          95
Ciężar (kg/m2)   4.70
Reakcja na ogień  EU Euroklasa A2-s1,d0

Ultima Vector
Kolor     Biały
Moduł   600.0 x 600.0 mm
Pochłanianie dźwięku (αw)          0.70 (H)
Dźwiękoizolacyjność Dncw (dB)    37
Odbicie światła (%)                       90
Odporność na wilgoć (RH%)          95
Ciężar (kg/m2)                              5.17
Reakcja na ogień                        EU Euroklasa A2-s1,d0
Zmywalna          Zmywalne

 1/ W klasach stosuje się płyty z rodziny Dune (np. Sahara, Sabbia,) choć nie tylko. Dobrze sprawdzają sie tu także płyty Ultima oraz dekoracyjne Colortone.
 
2/ Wysoki wskaźnik pochłaniania dźwięku (alfa w od 0,55 do 1) w częstotliwościach typowych dla ludzkiej mowy – od 1 do 4 kHz umożliwia dobrą koncentrację.

 

Fot. Armstrong
źródło:
http://www.abc-izolacje.pl/

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie