Słownik slangu graczy rpg - fantastyka

Krzysztof Jagielski
11.09.2015

A

  • alufelgi – używane w stosunku do wyjątkowej klasy rzędu końskiego
  • alukard – pogardliwie o wampirze (BN lub BG), który usiłuje być mroczny (pochodzi od Alucarda – wampira z anime i mangi pt. "Hellsing")
  • ambient – 1) zachowanie lub gracz, który jest wyjątkowo ambitny i gra z dużym wkładem w odgrywanie swojej roli 2) ambitne i brawurowe zagranie charakteryzujące się dużym ryzykiem (i częstym niepowodzeniem)
  • anmorf – przemiana bohatera pod postacią zwierzęcą na powrót w człowieka lub innego humanoida
  • arbejt – zadanie zlecone drużynie na zasadzie "nie macie wyboru"
  • armor (z ang. armour) – opancerzenie i uzbrojenie defensywne
  • artefakt – wyjątkowy i zazwyczaj niezwykle potężny magiczny przedmiot
  • arys – arystokrata
  • autorzak - autorski system (mechanika bądź setting) RPG

B

  • BG (be–gie) – Bohater Gracza
  • BN (be–en) – Bohater niezależny
  • bonus – premia dodawana do statystyk bądź rzutów kośćmi
  • brodaczkrasnolud

C

  • chaotyk – postać o charakterze chaotycznym
  • ciąć (ciukać, pacać) – atakować (bronią białą) lub zadawać obrażenia (To ja go tnę! – popularne wyrażenie obrazujące zachowanie i deklaracje graczy zorientowanych w RPG wyłącznie na walkę.)
  • CP, CP2020 (ce–pe) – od słowa cyberpunk. Zazwyczaj Cyberpunk 2020; czasem, ogólnie, o gatunku fantastyki cyberpunk
  • cwajhander – miecz dwuręczny
  • cwelf – obraźliwie o elfie
  • czarek, czaruś – czarodziej, mag
  • czeknąć – (z ang. check) sprawdzić (najczęściej – sprawdzić wartość cechy na karcie postaci)
  • czymiś, trzymiś - członek klanu Tzimisce w grze Wampir: Maskarada

D

  • damedż, demejdż, demydż (z ang. damage) – obrażenia
  • dedeki – gra Dungeons and Dragons
  • długouchyelf
  • DM (de–em, di–em – ang. Dungeon Master) – Mistrz Podziemi – określenie prowadzącego w systemie Dungeons & Dragons, równoważne z Mistrz Gry
  • dorzucanie, przerzucanie – dodatkowe rzuty kością (kośćmi) w teście wynikające z wcześniejszych uzyskanych rezultatów przy rzucie kością (kośćmi)
  • dresować – oszukiwać tak bezczelnie jak tylko się da i w każdy możliwy sposób zachowując postawę głupka, który nic o niczym nie wie
  • duktydukaty–waluta
  • dulls – w anglojęzycznej gwarze pogardliwie o graczach D&D
  • dwójka - potocznie miecz dwuręczny
  • dwurąk, dwurakmiecz dwuręczny
  • dziabara – popularne określenie jednego z najpotężniejszych rytuałów gry Gasnące Słońca
  • dżejować – marudzić, narzekać, szukać dziury w całym, oszukiwać, przyjmować postawę wiecznego malkontenta

E

  • EDek - Earthdawn
  • ekiu, ekwip (z ang. EQ, equipment) – ekwipunek
  • eksp, ekspir – (z ang. experience) punkty lub poziom doświadczenia (ile masz ekspów/ekspa/ekspiru?)
  • endżin (z ang. engine) – mechanika gry, rdzeń mechaniki
  • enpec (z ang. NPC) – Bohater Niezależny
  • erpeg (z ang. RPG) – gra fabularna

F

  • fajerbol (z ang. Fireball) – czar polegający na miotaniu ognistej kuli
  • fajter (z ang. Fighter) – postać wyspecjalizowana w walce
  • fambl, fumbel – pech (najczęściej wyrzucenie jedynki na kości)
  • frag – czar ofensywny, zadający obrażenia, lub punkt zdobywany po zabiciu przeciwnika
  • frontmen – wojownik idący w pierwszej linii
  • futro – określenie systemu Wilkołak Apokalipsa

G

  • gan (ang. Gun) – broń palna
  • GM (gieem, dżiem – z ang. Game Master) – Mistrz Gry
  • GnomonGnom
  • GS (giees) – Gasnące Słońca
  • Gosuinacz. Mastach, Kozu

H

  • hapeki, hapy, hape (z ang. HP – Hit Points) – punkty życia (obrażeń, wytrzymałości)

I

  • ikspeki (z ang. Experience Points) – punkty doświadczenia
  • instant – czar zawieszony zamknięty na stałe w naczyniu
  • int, inty – inteligencja (cecha postaci)

J

  • jey – frajer
  • Joe – sklepikarz, sprzedawca

K

  • ka–ka – kość, na której działa krytyk
  • kacetyKryształy Czasu
  • kamper – bohater, który kampuje (rozbija obóz, lub czeka w jednym miejscu na okazję do zaatakowania)
  • kampić, kampować – regularnie unikać walki lub pozostawać w jej trakcie na uboczu; także: czekać w zasadzce
  • kanter, kontra – czar kontrujący
  • kape (KP) – Klasa Pancerza
  • karawana – napad, łatwy łup
  • klejenie – otrzymywanie obrażeń; także w formie kleić lub skleić – otrzymać obrażenia (określenia popularne w Koszalinie)
  • Klołs–kombat – (z ang. Close Combat) wojownik idący w pierwszej linii ataku. Także mele (z ang. Meele)
  • kłest (z ang. Quest) – zadanie, misja
  • Knefle – (z gwar.) kości.
  • kombo – atak łączony lub skomplikowany, seria wyjątkowo udanych rzutów na kościach
  • kostkować – rzucać kośćmi
  • kostuchy – kości (do gry)
  • krasiekkrasnolud
  • kryśkiKryształy Czasu
  • krytyk – krytyczna wartość testu, obrażenia krytyczne zadawane bronią
  • kurdupel – pogardliwie: niziołek (hobbit), gnom lub krasnolud
  • katurlać – rzucać kostkami (ka - kostka)
  • kozu – (lub kozak) Postać wyjątkowo silna / fajna "to kozu"

L

  • level – poziom postaci gracza lub cechy, czaru itp.
  • Luknąć(z ang. look) – sprawdzić (najczęściej – sprawdzić wartość cechy na karcie postaci)

Ł

  • ŁormłotekWarhammer

M

  • macki - żartobliwie określenie systemu RPG o nazwie Zew Cthulhu lub nastroju grozy na dowolnej sesji
  • majtbol – ataka magiczny czystą mocą
  • mana – energia magiczna
  • manczkin – gracz uprawiający manczkinizm
  • manczkinizm – wykorzystywanie wiedzy pozagrowej na temat mechaniki systemu w celu wykreowania postaci z maksymalnie rozwiniętymi cechami, szczególnie bojowymi
  • mastah (z ang. Master) – ktoś wyjątkowo dobrze grający, lub wyjątkowo silna postać
  • meat (mi–it) – od ang. "mięso". "Zwykli" bohaterowie niezależni (NPC), zaludniający świat gry (przechodnie itp.). Czasem o postaciach graczy, nie spełniających kryteriów żadnej klasy / profesji.
  • MG (em–gie, em–dżi) – Mistrz Gry
  • mistrzować – prowadzić sesję, być Mistrzem Gry.
  • Mistrzu – czasem tak zwracają się gracze do Mistrza Gry
  • miś – osoba grająca po raz pierwszy w RPG lub LARP. Także: pieszczotliwie Mistrz Gry (por. miś gry).
  • miś gry – Mistrz Gry, pieszczotliwie
  • mlekołak – postać wykreowana przez MG lub rozwijana przez gracza, która jest kompletnie pozbawiona klimatu danego systemu RPG
  • młotekWarhammer
  • modmodyfikator
  • morf – polimorf (istota zdolna zmieniać kształty) lub sama czynność zmiany kształtu

N

  • Neuro, NSNeuroshima
  • NPC (en–pi–si, en–pis, en–pec, ang. Non–Player Character) – bohater niezależny

P

  • pakować – strzelać (z łuku, kuszy), zwiększać statystyki postaci
  • pałer (z ang. Power) – moc, w szczególności w odniesieniu do mocy magicznej postaci czy przedmiotów lub zaklęć (czarów)
  • panzerfausty, panzery – groty przeciwpancerne
  • pedekipunkty doświadczenia
  • pepekipunkty przeznaczenia, punkty poczytalności, punkty pancerza
  • pewuki – punkty wytrzymałości (obrażeń, życia)
  • pijawka – wampir
  • podstawkapodręcznik podstawowy
  • Powerplay – to samo co Manczkinizm
  • Prepance, PrzeciwpancernePunkty przeznaczenia (Warhammer); w systemach futurystycznych – o amunicji zdolnej przebić pancerz
  • Przepakowany – określenie konkretnej postaci gracza / rasy / profesji / artefaktu której/go możliwości (określone przez statystyki) zaburzają równowagę gry.
  • pusz – pchnięcie mocą

Q

  • Quest (kłest) – misja, zadanie, które powinni wykonać gracze podczas sesji. Przykład: "Macie zabić smoka i uratować księżniczkę"; czasem wykonanie "kłesta" jest konieeczne, by postać gracza osiągnęła kolejny poziom doświadczenia lub nowe moce.

R

  • rajdować – wykonywać "rajd" – objazd drużyny po kilku wioskach połączony z mordowaniem, gwałceniem, rabowaniem, paleniem, niszczeniem etc.
  • rolować – (z ang. roll) turlać
  • rolplej – zob. erpeg
  • rzazać, rzezać – zabijać, zob. też ciąć
  • rzeźnik – postać posiadająca wyjątkowe zdolności bojowe lub bezwzględna w zabijaniu, świetny gracz (w odniesieniu do umiejętności gry danej osoby, nie do statystyk jego postaci)
  • rzucać na... – wykonywać test danej cechy przy użyciu kości (Rzuć sobie na zręczność.)

S

  • S – skrót, opisujący współczynnik "siły" postaci (pl. Siła, ang. Strength)
  • sesja – spotkanie, podczas którego gra się w RPG
  • slejer – (z ang. Slayer) zob. rzeźnik
  • spel – zaklęcie
  • statsy, staty – statystyki (odnoszące się m.in. do cech postaci)
  • SR (es–er) – Shadowrun
  • SzadołShadowrun
  • szyszka,szyszkojadobraźliwie o elfie

T

  • Tötenhaff – coś co prowadzi do totalnego zniszczenia
  • turlać – rzucać kośćmi
  • turlacz – pejoratywne określenie osoby grającej w RPG (używane kiedyś na konwentach przez fanów SF w stosunku do graczy).
  • Tank – (z ang. "czołg") Postać której specjalizacją jest walka w zwarciu. Jej zadaniem jest "przytrzymywanie" wrogów, by mniej ofensywni członkowie drużyny mogli wykorzystać swoje atuty nie narażając się na atak.

W

  • wałować – oszukiwać w rzutach kością lub w statystykach postaci
  • warhlakWarhammer
  • warmłotekWarhammer
  • wąskodupiec – elf (pogardliwie)
  • wilk, wilczekWilkołak
  • woda (z ang. WoD – World of Darkness) – Świat Mroku
  • wodziarz – zwolennik systemów RPG opartych na Świecie Mroku
  • wojmłotek, worhamiec, wormłotek (dwa ost. czytane rónież jak: łorhamiec, łormłotek) – Warhammer
  • wymiatacz – postać szczególnie uzdolniona w walce, w danej stytuacji – postać zabijająca wielu wrogów
  • wytrz – wytrzymałość (cecha postaci)

Z

  • zbełtać – zastrzelić z kuszy
  • zet–ka – złota korona (ZK), waluta w systemie Warhammer
  • zielonoskóryork lub goblin
  • żwirojad – bardzo obraźliwie o krasnoludzie

Nazwy kości do gry

  • czwórka, szóstka, ósemka itd., lub: k4 (ka–cztery) itd. – określenia kości o danej ilości ścianek.
  • setka, ka–sto – ze względu na rzadkość występowania kości stuściennych, może to oznaczać rzut dwiema kośćmi dziesięciościennymi i interpretowanie jednego z wyników jako liczby dziesiątek, a drugiego – jedności. 'Setką' jest też nazywana stosowana czasem przy takich rzutach specjalna kość dziesięciościenna, na której ściankach zamiast cyfr od 0 do 9 umieszczone są pełne dziesiątki.
  • trzydziecha – określenie trzydziestościennej kości do gry
Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie